
A kutyatartók számára nagy öröm, ha kedvencüket sem kell otthon hagyniuk utazáskor. Azonban az egyre növekvő számú kisállat-barát szálláshely ellenére, sok hoteltől hallani panaszokat, és sajnos nem ritkán éppen a felelőtlen gazdik miatt szűnik meg egy-egy helyen a kutyabarát státusz, vagy emelkednek drasztikusan a díjak. Ahhoz, hogy továbbra is élvezhessük ezt a kiváltságot, elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk és tiszteletben tartsuk a szállodai etikett írott és íratlan szabályait.
A probléma gyökerei: miért szűnnek meg a kutyabarát szállodák?
Egyre több panasz érkezik a kutyatartóktól, miszerint régen kedvelt szállodáik már nem fogadnak kutyákat, vagy komolyan megemelték a kisállattartási díjakat. Amikor a szállodavezetőkkel beszélünk, könnyen megérthetjük, miért merülnek fel ezek a problémák. Sajnos a magasabb díjak és a tiltások oka gyakran mi magunk, a felelőtlen kutyatulajdonosok vagyunk. Az, ahogyan a szállodákban viselkedünk, jelentősen befolyásolja, hogyan tekintenek a szállodavezetők a kisállatok fogadására.
A megoldás: nevelés és szocializáció
Ahhoz, hogy kutyáink jó szállodai vendégek legyenek, a neveléssel és szocializációval kell kezdenünk. Néhány elengedhetetlen viselkedés a következő:
- Figyelmen kívül hagyja a folyosón hallható zajokat.
- Nyugodt és relaxált a szobán belül (igen, ez is tanítható).
- Jó pórázon való viselkedés.
- Ülés vagy várakozás az ajtók előtt.
- Nem ront rá emberekre.
- Csendben utazik a liftben, vagy szépen megy fel a lépcsőn.
- Képes elhaladni más vendégek, takarító kocsik és szobaszerviz tálcák mellett.
- Kezeli a szálloda számos zaját anélkül, hogy minden apró neszt megugatna.
Lehet, hogy anyagilag nem éri meg csak edzés céljából szállodában megszállni, de a kutyák különböző helyzetekben való gyakorlatoztatása rengeteget segít. A nyugodt és ketrecben való tartózkodás alapvető fontosságú. Egyes kutyabarát üzletek liftjeiben is gyakorolhatjuk a kutyánkkal való viselkedést. Sok mindent tehetünk otthon is, hogy felkészítsük kutyáinkat a szállodai tartózkodásra.
Amit a szállodavezetők kérnek – gyakori panaszok
A szállodavezetők panaszlistája a kutyatulajdonosok viselkedéséről hosszú. Íme néhány a leggyakoribbak közül:
Tisztaság mindenekelőtt: az ürülék eltakarítása
Az egyik legnagyobb probléma, ha a gazdik nem takarítják fel a kutyáik ürülékét a szálloda területén vagy a környező területeken. Ez nemcsak kellemetlen látvány, hanem komoly egészségügyi kockázatot is jelent. Mindig legyen nálunk ürülékgyűjtő zacskó! Ha elfelejtettük, a jégkocka-vödrök béléseként használt zacskók vagy a szobai szemetesek bélészsákjai is remekül beválnak. Ha a szállodában van ürülékgyűjtő állomás és az üres, jelezzük a vezetőségnek, hogy pótolni tudják a zacskókat.
A rombolás költsége: károkozás a szobákban
Egy szállodavezető mesélt egy súlyosan megrongált vendégszobáról, ahol a kutyatulajdonos hazudott a foglaláskor, állítva, hogy kutyája segítő kutya, hogy elkerülje a díjakat. A kár, amit a kutya okozott (falak rágása, rokkantaknak szánt zuhanypad megrongálása, szőnyegre vizelés, amit nem jelentettek és nem takarítottak fel), közel 10 000 dollárba került, és egy hetére kivonta a szobát a forgalomból. A gazdi végig a kutyával volt, és figyelmen kívül hagyta, mit csinál a kutyája. Szerencsére a menedzser nem tiltotta meg az összes kutya befogadását, de az eset rávilágít a felelősségteljes kutyatartás fontosságára.
A hallgatás arany: a felesleges ugatás
Egy másik szállodavezető szerint a vendégek egyik fő panasza az, ha a kutyák egész nap és éjjel ugatnak. Egyes vendégek úgy kezelik a szállodát, mint egy kutyapanziót – a kutyákat egész nap egyedül hagyják a szobában. A kutyák ugatnak és zavarják az embereket. Bár néha előfordul, hogy otthagynunk kell a kutyánkat a szobában, amíg gyorsan leugrunk reggelizni a lobbiba (de kérjük, hozzuk fel a szobába), az viszont felelőtlen, ha 6-12 órára elmegyünk a városnézésre vagy vacsorázni, és a kutyánkat egyedül hagyjuk a szobában.
Professzionális ápolás: szobai grooming
Egy másik panasz egy szállodavezetőtől érkezett, ahol kutyakiállításokra érkezők szálltak meg. Egy csoport borzalmas állapotban hagyta el a lefoglalt szobákat, mert úgy döntöttek, hogy teljes kiállítási trimmelést végeznek a kutyáikon, és nem takarítottak fel maguk után. Ezeket a kiállítókat az összes kiállításról kitiltotta a klub. Szerencsére a klub sokat tett a kár elhárításáért, hogy jó kapcsolatot tartson fenn a szállodával.
Kutyánk biztonsága és mások kényelme
A ketrec fontossága
A szállodai szobákban a ketrec fontos a kutyánk biztonsága érdekében. Elég egy takarító vagy karbantartó, aki kinyitja az ajtót, és máris megszökhet a kutya. Soha ne hagyatkozzunk a „ne zavarj” vagy „kutya van a szobában” táblákra. Gyakran szállunk meg konyhával felszerelt szállodákban, ahol főzhetünk. Nem ritka, hogy a konyhaszekrények alsó polcain különféle tisztítószerek maradnak. A kutyánk, ha hozzáfér, könnyen bajba kerülhet. Egy kutya, amelyik kényelmesen érzi magát a ketrecében, sokkal biztonságosabb a szállodai szobákban.
Ajtók és kijáratok
Győződjünk meg róla, hogy kutyáink nem rohannak ki a nyitott ajtókon. Ijesztő dolog, amikor valaki lefelé jön a folyosón, lát egy nyitott ajtót, és egy kutya rohan ki belőle, miközben a gazdája kétségbeesetten kiabál utána. Ha a kutyánk nem tudja fenntartani a várakozást, amíg az ajtó nyitva van, helyezzük ketrecbe, vagy pórázozzuk meg, mielőtt kinyitnánk az ajtót.
Pórázhasználat a szállodában
Ne sétáltassuk kutyáinkat hosszú vagy flexi pórázon az épületben vagy a területen. A rövid pórázok biztonságosabbak. Egy alkalommal tíz percet kellett várnunk, mire egy gazdi észrevette, hogy a kutyája (nem is valami barátságos) elállja a lobby bejáratát. A póráza az egész ajtón keresztül nyúlt. A kutya ide-oda kóborolt, miközözben a gazdája állt és dohányzott, üzeneteket írt. Az emberek sem be, sem kilépni nem tudtak. A kutya ugatott és rárohamozott más vendégekre. A gazdi látta, hogy az emberek várnak, de úgy döntött, hogy udvariatlan marad. A flexi póráznak nincs helye a szállodában vagy annak területén.
Benti játék és mozgás
Szállodában meg kell fontolnunk a fizikai aktivitást. Legyünk tekintettel, amikor a szobánkban játszunk a kutyáinkkal. A zaj zavarhatja a többieket. Hallottunk már kutyajátékokat, amik úgy hangzottak, mintha labdáztak volna a szomszéd szobában – igazán hangos, zajos játékok. Nem szórakoztató, ha aludni próbálunk.
Hogy lefárasszuk kutyáinkat (ha nem fáradtak el egy eseménytől), keressünk egy hátsó lépcsőházat, és fussunk fel, majd sétáljunk le néhány emeletet. A lépcső nagyszerű módja a kutyánk edzésének, ha óvatosak vagyunk, és kutyánk fizikailag egészséges. Sétáltassuk a kutyánkat a folyosókon, ha jól neveltek. Kezdjük az alsó emeleten, és menjünk fel a legfelsőre. Ha a szálloda körüli terület szép, kint is körözhetünk. Keressünk olyan területeket, amelyeket felfedezhetünk. Ha van egy nyílt mező, akkor hosszúpórázon biztonságosabban használhatjuk, ha senki sincs a közelben. Alternatívaként mondhatjuk a kutyának, hogy menjen szimatolni, és kövessük őt, ahogy kutya dolgokat végez. A szobában használjunk élelem-kiadó játékokat és „találd meg a tápot” játékokat (óvatosan, és győződjünk meg róla, hogy a kutya nem hagy ki elhullott tápszemeket a padlón).
Kiváltság, nem jog
Kutyatartóként mi döntjük el, mennyire maradnak kutyabarát helyek az adott szálláshelyek. Az, hogy a kutyánkkal együtt lehessünk egy szállodában, olyan kiváltság, amelyet továbbra is élvezni szeretnénk. Sajnos túl sokan felelőtlenek, és egyre nehezebbé teszik a szállodák számára, hogy kutyabarátok maradjanak.
A szolgálati kutya kérdés
Végezetül, kérjük, ne hazudjuk azt, hogy kedvencünk szolgálati kutya, csak azért, hogy bejuthassunk vele egy olyan szállodába, ahol tilos a kutyák bevitele. Ez egyre nagyobb problémát jelent. Ha a kutyánk kedvenc, akkor az egy kedvenc. Ha úgy döntünk, hogy színleljük a szolgálati kutya státuszt, és bizonyos viselkedési problémák lépnek fel, a vezetőség eltávolíthatja a kutyát, és a törvény az ő oldalukon áll majd. Ha egy szállodában találkozunk szolgálati kutyával, tartsuk távol és kontroll alatt a saját kutyánkat. Nem tisztességes a dolgozó kutyákkal szemben, ha a mi kedvencünk zaklatja őket. Menjünk lejjebb a folyosón, és hagyjuk, hogy a felvezető és a kutya bejussanak a szobájukba, mielőtt tovább haladnánk. Adjuk meg nekik a tiszteletet és a kellő távolságot.
Forrás: Be Our Guest – Hotel Etiquette with Dogs
Elolvasásra ajánlom:
- A nyaralás kritériumai kutyabarátok számára
- Kutyabarát szállás – portálunkon elérhető kutyabarát szálláshelyek
- Kutyabarát étterem – portálunkon elérhető kutyabarát éttermek